Tebirkes m. masser af remonce

14 Mar

– Den bedste måde at starte sin fridag på🙂

For mig skal et tebirkes altså være med remonce, det nogen vidst ville kalde et Københavnerbirkes. Og det skal være en sød og karamelagtig remonce, ikke bare smør og sukker.

Opskriften er fra Amos bagebog, dog med enkelte ændringer.

Ingredienser (12 stk.):

– 1,25 dl. lun mælk

– 125 g. smeltet smør

– 35 g. gær

– ½ tsk. salt

– 1,5 tsk. sukker

– ca. 5 dl. hvedemel

Remonce:

– 50 g. mandler

– 2 spk. sirup

– 40 g. smør

– 40 g. sukker

– ½ tsk. kanel

Fremgangsmåde:

Gæren opløses i  den lune mælk og smør.

Resten af ingredienser tilsættes og det æltes godt igennem. Jeg gav det ca. et kvarter på min Kenwood.

Mandlerne hakkes helt fint i en minihakker eller foodprocessor of siruppen tilsattes.  Herefter tilsættes smør, sukker og kanel og det køres til det har en ensartet masse.

Dejen rulles ud til et aflangt, ikke for bredt stykke og remoncen smøres herpå.

Den foldes på den lange side i 3 lag, så det bliver en lang pølse. Den skæres ud i 12 stykker, som lægges på en bageplade og mases lidt flade. De skal lægges med kanterne ud af og den glatte flade op af.

De stilles i køleskabet natten over, så de kan være friskbagte til morgenmaden.

Når de skal bages varmes oven op til 175 grader og de pensles med mælk og drysses med birkes. Jeg bryder mig egentlig ikke særlig meget om birkesdelen, men det hører jo med. Ellers ville det ikke være det samme🙂

De bages i ca. 15 min., indtil de er let gyldne og remoncen begynder at karamelisere i kanterne.

 

 

Skriv et svar

