Baked Alaska (Indbagt is)

29 Jan

Da jeg så Price og Blomsterberg for et par uger siden, blev jeg inspireret til at lave disse kager. Jeg valgte dog en blanding af forskellige opskrifter og til toppingen brugte jeg min opskrift på flødebolleskum, se her (lav kun halv portion).

Ingredienser (6 pers.):

Blåbæris:

– 200 g. blåbær

– 50 g. sukker

– 4 æggeblommer

– 50 g. sukker

– 2,5 dl. sødmælk

– 2,5 dl. piskefløde

Bunde:

– 2 æg

– 2 æggeblommer

– 100 g. sukker

– 125 g. chokolade

– 100 g. smør

– 50 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

Blåbær og sukker kommes i en gryde og koges i et kvarters tid, hvorefter det blendes en smule og stilles til afkøling.

Mælk og fløde varmes op (det skal ikke koge) under omrøring, mens æggeblommer og sukker piskes til en luftig æggesnaps.

Flødeblandingen hældes langsomt i æggesnapsen, mens der røres grundigt. Blandingen hældes derefter tilbage i gryden og opvarmes til lige inden det begynder at koge, så det tykner lidt.

Blandingen køles helt ned,  blåbærmassen vendes i og  det køres i ismaskine i ca. 35 min.

Herefter kommes det i faste muffinsforme eller andre små forme, der er foret med lidt plastik og stilles i fryseren.

Imens isen kører i maskinen, laves bundene.

Ovnen opvarmes til 200 grader.

Æg, æggeblommer og sukker piskes luftigt, mens chokolade og smør smeltes.

Choladen blandes i æggeblandingen og melet tilsættes.

Dejen hældes i en smurt bradepande og bages i ca 10-12 min. Herefter køles det lidt ned og stikkes ud, så de passer til størrelsen på de forme, hvor isen er i.

Bundene lægges ovenpå isen og det stilles tilbage i fryseren indtil servering.

Marengsblandingen kan sagtens laves lidt i forvejen og stilles på køl.

Lige inden servering tages kagernes ud af fryseren, toppes med marengsen og brændes med en creme brulée brænder på toppen. Man kan også give dem et par minutter i ovnen på 250 grader.

Jeg lavede også en stor islagkage ud fra denne opskrift, med inspiration fra kagekonen.

Her lavede jeg først en vanilleis, som jeg kom ned i en røreskål foret med plastik. Bagefter lavede jeg en hindbær/ jordbær is som jeg kom ovenpå. Til sidst bagte jeg en chokoladebund i en springform, som jeg kom ovenpå isen og i fryseren.

Inden servering, tændte jeg ovnen på 250 graden og tog isen ud og lagde den i et ildfast fad. Jeg toppede den med marengsen (1 fuld portion) og kom den i ovnen i ca. 5 min.

Den kan faktisk godt tåle mere end man umiddelbart tror, fordi den er så frossen som den er. Et tip er, at man tager en træpind og stikker ned igennen og hvis der ikke er for meget modstand, er den færdig og skal serveres med det samme. Der er til ca. 12 pers. i sådan en stor islagkage.

Skriv et svar

