Æbleskiver

3 Jan

Her er opskriften på de æbleskiver jeg lavede til jul, selvom det allerede erlidt tid siden.

Det skal lige siges, at det var første gang jeg prøvede at bage æbleskiver, hvilket jeg dog ikke synes de afspejlede. De blev rigtig vellykkede og oven i købet også flotte runde. Jeg valgte at komme en teske hjemmelavet grov æblegrød i midten, for det synes jeg smager super godt. Grøden havde jeg lavet i efteråret og frosset ned.

Ingredieser:

– 500 g. mel

– 3 dl. kærnemælk

– 4,5 dl. sødmælk

– 7 æg

– 1 spk. sukker

– 3/4 tsk. salt

– ½ tsk. kardemomme

– 1 tsk. bagepulver

– reven skal af 1 appelsin

Fyld:

Chunky æblegrød

Fremgangsmåde:

Melet sigtes og piskes godt sammen med mælken. Æggene tilsættes og det røres sammen. Resten af ingredienserne tilsættes og der røres igen grundigt for at sikre at der ikke kommer klumper.

Dejen stilles på køl et par timer.

Herefter opvarmes æbleskiven panden og når den er helt varm, penslet den med smør i alle hullerne og der fyldes dej næsten helt op til kanten.

Æbleskiverne vendes flere gange undervejs og lige inden de vendes om på den sidste side, kommes en lille smule æblegrød ind i midten.

 

Skriv et svar

