Chokoladetrøfler m. mynte

13 Dec

Forleden dag så vi Gordon Ramsay lave julemad, og der lavede han disse chokoladetrøfler, som jeg synes så virkelig lækre ud. Sidste år lavede jeg nogle med appelsinkrokant, så ville gerne prøve en anden variant i år.

Jeg har lavet lidt om, men her er opskriften som jeg lavede den.

Ingredienser:

– 500 g. god mørk chokolade

– 3,5 dl. piskefløde

– 1 buket mynte

– 130 g. flydende honning

– 130 g. smør

– Kakao til at rulle i

Fremgangsmåde:

Chokolade hakkes groft og kommes i en skål sammen med honning og smør.

Mynten bankes lidt med en kødhammer for at smagen rigtig kommer frem. Herefter kommes den i en gryde sammen med fløden og varmes op.

Lige inden det begynder at koge tages den af blusset og hældes gennem en sigte over chokoladen. Der røres indtil denne er helt smeltet og massen er blank og flot. Pga. smørret og honningen får den en rigtig flot konsistens.

Chokolademassen hældes i en form (jeg brugte en bradepande) og stilles på køl i et par timer.

Når den har sat sig, tages den ud og der laves små kugler af den, som rulles i kakaoen (eller hakkedede nødder eller lign.)

Trøflerne bør opbevares på køl.

Skriv et svar

