Æble/ rosmarin frikadeller m. rødkålssalat

13 Dec

Det er hvad vi fik at spise i går og også skal have i aften. Jeg lavede frikadellerne i ovnen søndag og stegte dem så på panden igår inden servering. Jeg lavede nemlig 2x portion frikadeller, så vi også har til fryseren og de blev derfor lavet i ovnen. Det er altså nemmest, når man laver mange af gangen, og det smager også helt fint🙂

Opskriften på dressing fandt jeg i Karolines julekogebog (eller hvad den nu hedder). Først syntes jeg det lød lidt mærkeligt med syltetøj i dressing, men det fungerede faktisk super godt sammen med de lidt syrlige granatæblekerne og den bitre rødkål.

Ingredienser (4 pers.):

Frikadeller:

– 500 g. hakket svinekød

– 1 løg

– 1 æble

– Et par rosmarinkviste

– ½ mild chili

– 1 æg

– ½ dl. mælk

– ½ dl. rasp

– 1 spk. mel

– Salt, peber

Rødkålssalat:

– Et halvt rødkål

– 1 granatæble

– 1 håndfuld spæde salatblade

– Evt. lidt ristede valnødder

– 1 dl. creme fraïche

– 1 tsk. tyttebærsyltetøj

– Salt og peber

Fremgangsmåde:

Løg, æble, rosmarin og chili finhakkes (jeg brugte min minihakker) og blandes sammen med de øvrige ingredienser til frikadellerne. Farsen blandes godt sammen, jeg synes det er nemmest at bruge hænderne, alternativt en håndmixer m. dejkroge.

Farsen sættes på køl et par timer.

Ovnen opvarmes til 225 grader. Dellerne formes, kommes på en bradepande og en smule olie hældes over. De bages først i 15 min., hvorefter der skrues ned til 175 grader og de bages i ca. 15 min. yderligere.

Rødkålen snittes fint og kommes i en skål. Granatæblet flækkes og kernene fjernes og kommes i skålen sammen med rødkålen. Salaten brækkes i mindre stykker og tilsættes.

Creme fraïche, syltetøj, salt og peber blandes sammen og vendes i salaten.

Salaten pyntes evt. med ristede valnødder til sidst.

Serveres evt. med et stykke ristet rugbrød til.

Skriv et svar

