Andebryst m. risotto

12 Dec

Lige siden jeg var i Milano for et par måneder siden, hvor jeg fik den lækreste risotto milanese, har jeg haft lyst til selv at lave det igen. Det blev det så endelig til i går, hvor vi fik det sammen med et lækkert rosastegt andebryst. Mums hvor jeg bare elsker and🙂

Risottoen blev meget simpel med squash i og ellers bare meget standard. Den endte med at bliver super cremet og lækker, helt perfekt.

Jeg har tidligere lavet risotto som en ret for sig selv, men foretrækker den faktisk som tilbehør til hovedretten. Synes godt det kan blive for meget, hvis man ikke spiser noget ved siden af. I Milano fik vi den sammen med Osso Buco og det smagte bare helt super og hold da op hvor blev vi mætte. Forstår ikke hvordan italianerne kan spise flere retter.

Her er opskriften som jeg lavede, lidt inspireret fra forskellige kogebøger:

Ingredienser (2 pers):

– 1 løg

– 1 fed hvidløg

– ½ squash

– 100 g. risottoris

– 1,5 dl. hvidvin

– Ca. ½ l. kyllingebouillon (jo kraftigere end boullion, jo bedre smag for retten)

– 1 god håndfuld revet parmesan

– 1 klat smør

– Salt og peber

– 1 stort andebryst (tror det var på omkring 300 g.)

Fremgangsmåde:

Løg og hvidløg finthakkes og squashen skæres i tern.

Anden snittes i skindet og der kommes salt, peber og timian (eller hvad man nu føler for) på skindet og godt ned i revnerne.

Løg og hvidløg svitses i lidt olivenolie på en pande og herefter tilsættes squashen og det svitses i yderligere et par minutter.

Risene tilsættes og der røres lidt rundt. Efter et par min. tilsættes vinen og der røres til denne er fordampet.

Risottoen tilsættes gradvist mere bouillon, mens der røres grundigt ved svag varme indtil risene er aldente.

Imens brunes anden på skindsiden på høj varme på en pande i et par minutter. Herefter skrues der ned, og den steger videre på skindsiden i ca. 10 min.

Herefter steges den 5 min. på den anden siden og pakkes herefter ind i sølvpapir indtil den skal skæres. Den skal gerne hvile i hvertfald 10 min.

Når risene er møre, tages panden af blusset og hviler i 5 min, mens den smages til med salt & peber.

Herefter tilsættes parmesan og smør og den serveres sammen med anden, der skæres i tynde skiver.

Man kunne nok med stor succes servere en let salat til, ikke fordi der ikke er mad nok, men mere for at få noget frisk og sprødt til.


En kommentar to “Andebryst m. risotto”

  1. per juul december 13, 2011 hos 7:01 am #

    hej fie.
    det lyder godt jeg er også vild med and.

    hvad med små burgere med and,skinke,okse mv.
    kan du forslå en burgermenu med små burgere af
    forskellig slags.
    vh. per

Skriv et svar

