Honningkager og julehygge

5 Dec

Vi havde besøg af min dejlige nevø her i weekenden, som så stod på masser af julehygge. Når nu jeg ikke selv har nogen børn, må jeg jo låne andres🙂

Jeg havde besluttet at vi skulle bage honninkager, som vi så bagefter kunne dekorere med farvet glasur. Der blev en masse ud af opskriften, så jeg tog hjerter og stjerner fra, som så blev overtrukket med chokolade, og alle figurerne blev så pyntet efter alle kunstens regler.

Kagerne blev faktisk meget vellykket og vi hyggede os alle med at lave dem. Jeg tror min kæreste og jeg blev lidt grebet af det. Det er ikke så tit man lige sidder og maler på kager🙂 Jeg havde lavet royal icing i 3 farver og så brugte vi mine små fine pensler til at male med.

Ingredienser:

– 200 g. honning

– 200 g. brun farin

– 170 g. smør

– 3 æg

– 1,5 tsk. kanel

– 1,5 tsk. stødte nelliker

-1,5 tsk. stødt ingefær

– 650 dl. mel

– 1,5 tsk. hjortetaksalt

Fremgangsmåde:

Farin, honning og smør smeltes i en gryde og stilles til afkøling. Imens piskes æg og krydderier og sukkerblandingen tilsættes lidt af gangen.

Mel og hjortetaksalt sigtes og blandes i.

Dejen æltes godt igennem på bordet og stilles derefter på køl i et par timer.

Herefter rulles den ud til ca. 1 cm’s tykkelse og så er det bage at stikke ud med div. kageudstykkere. De skal helst ikke være så for små.

Kagerne bages ca. 10-15 min. ved 200°.

Herefter afkøles de på en rist og pyntes med smeltet chokolade, glasur eller hvad man nu ellers føler for.

På hjerterne skrev jeg lidt navne på med det frosting der var tilbage. Da jeg ikke har en sprøjtepose med en lille tyl, blev det en frysepose med hul, hvilket ikke var den største succes. Men det gik da.

Min nevø fik så en lille pakke med hjem, med de kager han selv havde lavet og den til sin mor. Så han var stolt🙂

Skriv et svar

