Hvid chokoladeis m. ristede skumfiduser

4 Nov

Jeg tror at jeg har fundet det rigtige forhold ml. kondenseret mælk og fløde nu og denne her is blev faktisk rigtig god og cremet.


 

Ingredienser:

– 1 ds. kondenseret mælk

– ½ l. piskefløde

– 100 g. hvid chokolade

– ½ vanillestang

– 1 håndfuld skumfiduser

Fremgangsmåde:

Chokoladen hakkes og kommes i en skål sammen med vanillen der skrabes ud af stangen.

Fløden opvarmes sammen med den tomme vanillestang og når den er varm (ikke kogende) hældes den langsomt over chokoladen så den smeltes.

Den kondenserede mælk blandes i og blandingen stilles på køl indtil den er helt kold.

Dernæst hældes den i en ismaskine og køres i 45 min. i alt.

Til sidst hældes blandingen i en fryseboks og sættes i fryseren for at stivne helt.

Skumfiduserne klippes i mindre stykker og karameliseres med en creme bruleé brænder. Jeg vil anbefale at man først blander dem i isen, når den er hældt i fryseboksen. Jeg valgte nemlig at tilsætte dem, mens iscremen stadig kørte, og det var ikke nogen udpræget succes. Det var et stort klistershow, som man nok også kan se på billedet nedenfor.

Blandingen er stadig ret flydende inden den kommer i fryseren, så det er vigtigt at man giver den tid til at sætte sig helt inden den serveres.

Det er fx en god idé at lave den dagen før den skal bruges.

Jeg serverede den med en jordbærcouili, som var et friskt modspil til den lidt søde is.

Skriv et svar

