Kylling i karry m. æbler

5 Oct

Jeg er vist lidt bagud med bloggen, synes ikke rigtig jeg har været hjemme på det sidste, eller i hvertfald ikke lavet særlig meget mad, de dage jeg var hjemme.

Men sidste søndag lavede jeg denne dejlige efterårs/ vinterret, fordi vi havde en masse æbler til overs, som vi havde fået af min familie fra Fejø. Jeg lavede en stor portion, og fordi vi supplerede med nogle forårsruller, havde vi faktisk til 3 dage. Fantastisk budgetmad🙂 Kombinationen af æbler og karry er virkelig god og æblerne er samtiddig med at at tykne saucen.

Resten af æblerne blev brugt til en omgang æblegrød, som røg i fryseren til en anden god gang. Så det var en hel del æbleskrælning den stod på, men så undgik vi tilgengæld at smide mad ud🙂

Ingredienser:

– 2 store kyllingebryster

– 3 madæbler

– 1 stort løg

– 2 fed hvidløg

– 4 gulerødder

– 2 store pastinakker

– 3 store porrer

– Karry, salt og peber

– En smule fiskesause

– 1 lille dåse kokosmælk

– 1 boullionterning

– Ca. ½ l. vand

Fremgangsmåde:

Løg, hvidløg og  æbler hakkes og stilles til side. Jeg skar æblerne ud i forskellige størrelser, sådan så nogle af dem blev helt moste og nogle havde stadig bid i.

De resterende grøntsagerne snittes fint og svitses på en pande med lidt salt og peber.

Kyllingen skæres i tern og marineres i olie, salt, peber og karry.

Herefter brunes det på en pande, hvorefter æbler, løg og hvidløg tilsættes og brunes med. Når det er brunet tilsættes vand, fiskesauce  og boullion og det småsimres i ca. 20 min.

Herefter tilsættes kokosmælken og det smages til med mere karry. Det koges yderligere lidt, mens nogle af de møre æbler moses, så de er med til at tykne sauce.

Til sidst tilsættes de resterende grøntsagerne og retten blandes sammen.

Serveres m. ris til.

Skriv et svar

