Kartoffel-porresuppe

20 Sep

Efter weekendens udskejelser, havde vi lyst til noget let. Valget faldt på en kartoffel-porresuppe, fordi at sidste uges Aarstiderne kasse indeholdte netop porrer. Jeg tilsatte også lidt pastinak, fordi vi havde det i køleskabet og fordi det giver en god grundsmag til suppen.  Jeg lavede en stor portion, så vi også havde lidt til fryseren.

Ingredienser (ca. 4 portioner):

– 1 løg

– 1 fed hvidløg

– 1 håndfuld frisk rosmarin el. timian

– Olivenolie

– 2 store porrer

– 3 små pastinakker

– Ca. 400 g. kartofler (har ikke helt styr på hvor mange der var)

– Kyllingefond

– Ca. ½ l. vand

– 1 smule madlavningsfløde

– Salt og peber

– 3 skiver rugbrød

Fremgangsmåde:

Løg og hvidløg hakkes og de resterende grøntsager skæres i tern.

Løg, hvidløg og rosmarin svitses i olivenolie i  en gryde. Resten af grøntsagerne tilsættes og svitses med.

Når de er brunet, tilsættes kyllingefonden (jeg brugte en terning, selvom jeg godt ved det er imod alle kokkes anbefalinger, men det fungerer nu altså ok) sammen med vandet og det bringes i kog.

Det koges i ca. 40 min. til grøntsagerne er godt møre. Herefter blendes suppen og smages til med salt og peber og evt. lidt ekstra vand, alt afhængig af hvor tyk en suppe man ønsker.

Flødes tilsættes til sidst og suppen koges yderligere 5 min. inden servering.

Kanterne skæres af rugbrødsskiverne og resten skæres i små stykker, der kommes på en varm, tør pande og varmes i ca. 5 min. indtil det begynder at blive crunchy.

Suppen anrettes med rugbrødsraspen inde i midten.

Jeg synes det er lækkert med noget lidt crispy sammen med suppen, så jeg valgte at lave rugbrødscroutoner/ rasp, men man kunne også have brugt sprødstegt bacon, fritterede grøntsager el. lign.

Skriv et svar

