Kage til svendegilde

19 Sep

Som sagt holdt vi svendgilde for min søster i weekenden og dertil havde jeg lavet desserten, som var lagkage. Min søster havde bestemt at det skulle være chokoladelagkagebunde, vanillecreme og hindbærfromage. Jeg bestemte så at den skulle overtrækkes med MMF, for at gøre det lettere for mig. Jeg beklager billederne, da de ikke er så gode, fordi jeg i kampens hede glemte at sørge for at der blev taget billeder. Men man da trods alt få en fornemmelse omkring hvordan den så ud.

Det var mit første forsøg med en kage i 2 etager, men det gik faktisk meget godt. Var ret nervøs for om den nederste kage kunne holde til det, men den var meget fastere end jeg havde forventet. Tror det er lige før at jeg ville kunne have sat mig på den, uden at der skete noget, dog ikke noget jeg turde forsøge🙂 Den øverste kage er hjerteformet og pyntet med en kam og en saks også lavet i fondant. Så kan I selv få lov at gætte, hvad hun blev udlært som🙂

Jeg var lidt uheldig med fondanten fordi at den havde stået i samme køleskab som dejen til brødene, hvilket åbentbart skabte så meget fugt, at fondanten begyndte at opløse sig selv i kanten. Det er derfor den ser sådan ud, hvilket jeg også var vildt irriteret over, efter at have brugt så langt tid på den. Men nu ved jeg det til fremtiden og man må jo lære af sine fejl og blive bedre undervejs. Selvom jeg nok er typen, der vil have det perfekt fra starten af.

Men trods alt fik jeg enormt meget ros for den og folk var vildt imponeret over den, selvom jeg ikke selv var tilfreds.

Dog når man ser bort fra udseendet, var jeg tilfreds. Den smagte rigtig godt og kombinationen af de kraftige chokoladebunde, vanillecremen og hindbærfromagen fungerede rigtig godt sammen. Jeg synes også af fondanten smagte ok, selvom jeg nok mere er til marcipan. Men det er trods alt noget nemmere at arbejde med og især til en kage af den størrelse.

Kagen skulle være til 35 personer, men havde nok i virkeligheden været nok til det dobbelte. Så der var masser af rester, hvilket jo var helt ok, når man har en kageglad familie som mig🙂

Her kommer der så lige lidt opskrifter:

Vanillecremen og hindbærfromagen kan findes her, dog lavede jeg 3 x portion af vanillecremen og 4 x hindbærfromagen.

Fondanten kan ses her.

Jeg lavede bundene lidt anderledes end jeg plejer, lidt som en kombi mellem brownie og alm. lagkagebunde.

Her er opskriften:

– 10 æg

– 400 g. sukker

– 100 g. brun farin

– 300 g. mørk chokolade

– 500 g. smør

– 100 g. kakao

– 400 g. mel

– 4 tsk. bagepulver

– 2 tsk. vanillesukker

Fremgangsmåde:

Ovnen tændes på 170 grader.

Æg og sukker piskes luftigt, mens chokoladen smeltes i en kasserolle sammen med smøret og den brune farin. Chokolademassen røres herefter langsomt i æggeblandingen, hvorefter mel, kakao, bagepulver og vanille sigtes i og det hele blandes grundigt sammen.

Dejen hældes i en firkantet bradepande og i en hjertekageform  med bagepapir i & bages i ca. 30 min.

Når den er helt afkølet, tages den ud af formen & deles i 3. Dettes gøres lettest med et stykke sytråd.

Jeg byggede kagerne op hver for sig, overtrak dem og satte så hjertekagen på toppen. Mellem de 2 kager sprøjtede jeg lidt royal icing ud, for at få det til at virke mere som en sammenhængende kage.

Skriv et svar

