Fondant

1 Sep

Efter mit noget mislykkedes forsøg med sugar paste fra min cupcakes kogekog, besluttede jeg at forsøge igen. Denne gang med MMF (fondant af marshmallows) og fandt en opskrift hos Kagekonen.

Jeg var lidt bange for at det skulle blive for sødt, men på uforklarlig vis, blev massen faktisk mindre sød (eller i hvertfald mere spiselig) efter der var kommet flormelis i🙂

Resultatet var virkelig godt, så det tror jeg at jeg vil bruge fremover. Det var en stor portion, så havde både til overtræk af min kage, bund rundt om + en næsten ligeså rest, som røg i køleskabet.

Må sige at det var en sjov masse at arbejde med, fordi den var så elastisk og nem at arbejde med. Er stadig lidt skeptisk omkring smagen, når hele kagen er overtrukket med det, men kæresten, som jeg lavede kagen til, har lovet at melde tilbage når den er spist🙂 Jeg tror ikke jeg vil gå helt over til MMF, når jeg skal overtrække kager, men bestemt til figurer, blomster og andet pynt. Selvom marcipan er meget mere besværligt, synes jeg det smager bedre.

I får også lige opskriften her.

Ingredienser:

– 200 g. marshmallows

– 2 spk. vand

– 2 spk. smagsneutral madlavningsolie

– 500 g. flormelis

Fremgangsmåde:

Skumfiduserne kommes i en skål sammen med vandet og smeltes i microovnen i ca. 2 min. Imens smøres en anden skål med olien.

Skumfidusmassen hældes herover og flormelis sigtes i lidt af gangen. Jeg startede med at bruge en håndmixer med drejkroge (har desværre ingen køkkenmaskine), men efter lidt over halvdelen af flormelisen var i, hældte jeg det ud på bordet og æltede resten i.

Her ovenfor kan I se et billede at min første kage overtrukket med MMF.

Skriv et svar

