Pandekager m. kødfyld

26 May

Pandekagerne til denne ret lavede jeg i en grovere version med grahamsmel i. Da jeg lavede dejen var jeg lidt skeptisk til at starte med, for den virkede ikke sammenhængende. Men efter den havde stået i kølere i en halv times tid, var den fin og havde sat sig. Pandekagerne blev faktisk rigtig gode. Fyldet bestod af oksekød m. grøntsager og så lavede jeg en tomatsauce som jeg hældte over, hvorefter jeg kom ost på og kom det i ovnen.

Ingredienser (ca. 4 pers.):

Pandekager:

– 3 æg

– 100 g. grahamsmel

– 100 g. hvedemel

– 1 knivspids salt

– 4,5 dl. mælk

– Becel til stegning

Fyld:

– 500 g. hk. oksekød

– 250 g. champingons

– ½ squash

– 1 løg

– 1 fed hvidløg

– Salt, peber, paprika, chili & koriander

Tomatsauce:

– 1 løg

– 1 fed hvidløg

– 1 ds. hk tomat

Andet:

– 250 gr. revet mozzarella til gratinering

Fremgangsmåde:

Pandekager:

Æg, salt og de 2 slags mel piskes sammen og mælken tilsættes lidt af gangen. Dejen stilles på køl i min. en halv time, hvorefter pandekagerne steges i en smule becel.

Fyld:

Løg & hvigløg finthakkes. Squash & champingon hakkes lidt grovere.

Løg og hvidløg svitses i lidt olie og kødet tilsættes sammen med krydderierne. Når kødet er brunet tilsætttes resten af grøntsagerne, hvorefter det skal lave lov at stå og simre under låg i et kvarters tid.

Tomatsauce:

Løg og hvidløg finthakkkes og svitses i en kasserolle i lidt olie. Tomat, lidt vand og krydderierne tilsættes og det koges i et kvarters tid. Herefter blendes det med en stavblender.

Opbygning:

Pandekagerne fyldes med kødet, rulles sammen og lægges i et ildfast fad. Tomatsaucen hældes over og osten ovenpå.

Fadet stilles i ovnen i ca. 15 min. på 225 grader.

Retten serveres med salat og brød. Jeg lavede en salat med avocado og olie/ eddike dressing.

Skriv et svar

