Nøddekage m. chokoladeovertræk

17 May

Jeg havde lyst til at bage en kage, og da jeg kiggede i mine skabe besluttede jeg mig for at lave nøddekage. Jeg prøvede at finde en opskrift, men kunne ikke finde en der lige passede mig, så jeg sammensatte min egen.

Ingredienser:

– 200 g. hasselnødder

– 4 æggeblommer

– 4 æggehvider

– 200 g. sukker

– 100 g. becel

Pynt:

– 150 g. chokolade

– 25 g. smør

Fremgangsmåde:

Nødderne blendes helt fine. Det er vigtigt at de bliver blendet og ikke hakket.

Æggeblommer piskes luftige med halvdelen af sukkeret og æggehviderne med den anden halvdel.

Nødderne og smøret vendes i æggeblommerne og derefter vendes æggehviderne i.

Dejen hældes i en spring- el. silikone form og bages i en varm ovn i 30 min. ved 180 grader, indtil man kan stikke en træpind i og der ikke sidder dej på den.

Kagen køles af og chokoladen smeltes med smørret og smørres ud på kagen. Fordelen ved at blande lidt smør (el. fløde) i chokoladen er at den bliver lidt mere cremet og man undgår at det bliver hårdt.

Skriv et svar

