Små tærter m. spinat & mozzarella

16 May

Disse små tærter er super lækre både til brunch, frokost eller som forret. De kan laves med alle slags fyld og kan sagtens fryses. Jeg lavede dem weekenden inden de skulle bruges og så tog jeg dem ud af fryseren i god tid og bagte dem i ovnen.

Ingredienser (ca.  stk.):

Dej:

–  360 g. mel

– 200 g. koldt smør

– 6 spk. vand

Fyld:

– 1,5 ps. frisk spinat

– 1,5 pk. frisk mozzarella (dem hvor der er en i)

– Salt, peber & muskatnød

– 2  æg

– ½ dl. creme fraïche, youghurt naturel el. lign.

-4 spk. mælk

Fremgangsmåde:

Smør og mel kommes i en foodprocessor og køres indtil smøret er smuldret ud i melet. Vandet tilsættes og der køres indtil dejen samler sig til en klump. Denne pakkes ind i film og lægges på ca. i ca. ½ time

Herefter rulles den tyndt ud og trykkes ud i cirkler. Jeg brugte et glas som passede i diameteren med den størrelse jeg ønskede på tærterne. Herefter lægges cirklen på i en papirmuffinsform, og den formes til så den får lidt kanter.  En ny papirform lægges oveni og den fyldes med tørrede bønner, linser el. lign.

Bundene bages i ca. 8 min. ved  225 grader, hvorefter de stilles til afkøling.

Spinaten kommes på en pande lidt af gangen sammen med krydderierne. Når den er svundet ind, tages den af varmes og mozzarellaen smulres ud i og det blandes sammen.

Æg, creme fraïche, mælk, salt & peber piskes sammen.

Fyldet kommes i tærterne og æggeblandingen hældes over.

Tærterne bages i ca. 20 min. ved 170 grader (indtil de bliver gyldne på toppen).

Skriv et svar

