Appelsin cupcakes m. chokolade frosting

15 Apr

Denne opskrift er inspireret fra min Hummingbird kogebog, men med en del modifikationer. Den portion de skriver svarer til 12-18 stk. kunne jeg ikke få så mange ud af. Så jeg har doblet opskriften her, så den passer til ca. 12 stk.

Cupcakes’ne  har en let og luftig bund og en kraftig chokolade/smørcreme på toppen. De er pyntet med kokos & karameliserede appelsiner, som jeg har lavet med min creme brulée brænder.

Ingredienser (ca. 12 stk.):

– 80 g. blødt smør

– 300 g. sukker

– 250 g. hvedemel

– 2 æg

– 2 tsk. bagepulver

– 1 tsk vanillesukker

– Skallen fra 1 appelsin

– 1 dl. appelsinsaft (ca. 2 appelsiner)

– 2 dl. mælk

Frosting:

– 165 g. flormelis

– 50 g. blødt smør

– 100 g. chokolade

– ½ dl. mælk

– 1/4 dl. kakao

– Kokosmel & appelsinstykker

Fremgangsmåde:

Smør, mel, appelsinskal, bagepulver, vanille & sukker rørres sammen i en skål. Æggene tilsættes og der piskes grundigt. Mælk & appelsinsaft hældes i og der røres til dejen er fin & blød.

Dejen hældes i muffinsforme & bages i ca. 25 min. en en varm ovn ved 170  grader. Når de er faste tages de ud og afkøles.

Når kagerne er helt afkølede, blandes alle ingredienserne til frostingen og det smøres på kagerne & pyntes med appelsinerne & kokos.

2 kommentarer to “Appelsin cupcakes m. chokolade frosting”

  1. Miss A maj 11, 2011 hos 2:01 pm #

    Hej Fie🙂

    Jeg har prøvet din opskrift på appelsin cupcakes, dog med en anden frosting.

    Du kan se resultater her:
    http://livogmad.blogspot.com/2011/05/appelsin-cupcakes-m-appelsinmascarpone.html

    Tak for en rigtig god opskrift.

    De bedste hilsner fra
    Anita

  2. Carina juli 30, 2011 hos 6:45 pm #

    De er netop blevet bagt i dag – super lækre og friske muffins😀

Skriv et svar

