Fies frikadeller

27 Mar

Når jeg laver frikadeller, kan jeg godt lide at komme lidt grøntsager i, fordi det tilføjer lidt ekstra smag og så er det også sundere.

Ingredienser:

– 500 g. hk. kalv & flæsk

– 1 løg

– 1/4 squash

– 1 gullerod

– 1 æg

– ½ dl. mælk

– 1 dl. rasp

– Salt, peber & cayenne

Fremgangsmåde:

Løg, gullerod & quash finthakkes (jeg brungte en minihakker til dette) eller rives. Det hældes i en skål sammen med de øvrige ingredienser og der røres godt. Hvis farsen er for klistret tilsættes mere rasp og omvendt mere mælk, hvis den er for tør.

Farsen stilles på køl i ½ times tid, og derefter formes en prøve-delle, der steges i smør. Hvis denne er fin, kan resten steges, ellers tilsættes mere salt & peber (eller hvad man nu synes den mangler).

Jeg er ikke så meget for den klassiske frikadeller med sovs & kartofler, så jeg lavede en tomatsalat til. De egner sig også rigtig godt til pålæg og kan sagtens fryses. Jeg laver gerne dobbelt portion og fryser resten ned, så vi har🙂

Skriv et svar

