Chokolademuffins (2 slags)

26 Feb

Jeg lavede disse 2 slags chokolademuffins, hvor jeg i halvdelen af dejen kom finthakket hvid chokolade i, & i den anden halvdel, letmoste bær. Begge slags muffins smagte super godt & kan bestemt anbefales. Jeg elsker kombinationen af bær & chokolade & har længe villet lave muffins, hvor der var bær inden i. De andre med hvid choko, var lidt en idé jeg fik undervejs, men de hvide chokoladestykker fungerede rigtig godt sammen med den mørke chokolade dej.

Ingredienser (12 stk., 6 af hver):

– 2 æg

– 200 g. sukker

– 1,5 dl. mælk

– 125 g. hvedemel

– 50 g. kakao

– 2 tsk. bagepulver

– 1,5 tsk. vanillesukker

– 1 nip salt

– 150 g. smør

– 125 g. mørk chokolade

– 50 g. finthakket hvid chokolade

– 50 g. optøede bær (jeg brugte skovbær)

Fremgangsmåde:

Chokolade & smør smeltes i en kaserolle, mens æg & sukker piskes luftigt.

Mel, kakao, vanille, bagepulver & salt sigtes sammen i en skål & tilsættes æggeblandingen langsomt under omrøring samtiddig med mælken.

Til sidst blandes chokoladen & smørret i.

Halvdelen af muffinsformene fyldes halvt op med dej. Bærene moses med en gaffel og der lægges en smule bær på hver muffin, hvorefter der toppes op med mere dej, således at bærene er i midten.

I resten af dejen tilsættes finthakket hvid chokolade & dejen fyldes i muffinsformene.

De bages ca. 30 min. ved 170 grader. De skal stadig være bløde når de tages ud, pga. det høje chokolade indhold.

Skriv et svar

