Creme Brulée

3 Jan

I julegave fik jeg en creme brulée brænder med tilhørende hjerteforme. Derfor skulle jeg selvfølgelig prøve det af & her er den opskrift jeg brugte. Man kan også tilsætte lidt revet appelsinskal & så reducere mængden af vanille en smule, det giver en dejlig frisk smag.

Ingredienser (6 pers.):

– 4 æggeblommer

– 425 ml. piskefløde

– 70 g. sukker

– 1 vanillestang

Fremgangsmåde:

Ovnen tændes på 150 grader & en bradepande m. vand i sættes ind.

Vanillen skrabes ud af stangen & moses på et brækbæt m. 1 tsk. af sukkeret.

Fløden opvarmes i en gryde m. den tomme vanillestang (det skal næsten koge).

Æggeblommer, sukker & vanille piskes til en luftig æggesnaps.

Den afkølede fløde (det er vigtigt at den ikke er for varm, for så skiller cremen!) hældes over æggeblandingen under omrøring.

Blandingen hældes i forme og bages i vandbad i ovnen i 30 min. til cremen er fast.

De stilles på køl i min. et par timer & lige inden servering drysses lidt sukker ud på cremen, som karameliseres med en creme brulée brænder.

Skriv et svar

