Chocolate fudge chocolate cake

6 Dec

Med det færdige køkken, ville jeg lave noget rigtig lækkert mad til min kæreste. Med inspiration fra min veninde faldt valget på chocolate fudge kage, fordi jeg er chocoholic. Efter at have set mig lidt omkring, fik jeg brygget denne opskrift sammen. Resultatet var rigtig godt og vi spiste af den i mange dage. Det er nemlig ikke en kage som man kan spise meget af på en gang, da den er meget bombastisk, men til gengæld kan den holde sig flere dage i køleskabet. Jeg tror det er chokoladecremen, der holder den fugtig. Jeg lavede den kun med 1 lag (+ på toppen), fordi ellers ville der have været alt for meget, og jeg havde ikke en mindre form.

Ingredienser (1 stor kage):

– 3 æg

– 150 g. becel

– 200 g. sukker

– 150 g. mel

– 4-5 spk. kakao

– 1 dl. mælk

– 2 spk. bagepulver

– 1 spk. vanillesukker

– 2 tsk. frysetørret kaffe

– 2 spk. vand

Fudge:

– 250 g.  rigtig smør

– 200 g. flormelis

– 100 g. god mørk chokolade (jeg brugte 80 %)

– 50 g. kakao

– 3 æggeblommer

– 50 g. sukker

– ½ dl. mælk

– 2 spk. kaffelikør

Sådan gjorde jeg:

Æg og sukker piskes luftigt & becel tilsættes. Der piskes yderligere til det er blandet sammen.

Mel, kakao, vanille & bagepulver sigtes i, kaffen røres ud i vand & tilsættes & det røres sammen mens mælken tilsættes lidt ad gangen.

Blandingen hældes i en smurt rund bageform & bages ved 175 g (i min nye varmluftovn :-)) i ca. 30 min. til der ikke sidder noget dej på, når man stikker i den med en træpind.

Når kagen er færdigbagt stilles den til afkøling.

Når den er helt kold, deles den på midten (eller i det antal bunde man ønsker) med et stykke sytråd.

Så skal fudgen laves, og det gøres således.

Smøret røres blødt (lad det gerne stå 10 min. i stuetemperatur inden).

Chokoladen smeltes & tilsættes sammen m. kakao,  flormelis , mælk & likør. Det røres m. dejkroge til det er helt blandet sammen. Æggeblommerne piskes luftige med sukkeret og tilsættes smøret.

Til sidst smøres ca. ½ af fudgen på den ene bund, hvorefter den anden bund lægges ovenpå & resten af fudgen fordeles på toppen & siderne.

Velbekomme.


5 kommentarer to “Chocolate fudge chocolate cake”

  1. Didde april 25, 2011 hos 8:19 am #

    skal kaffen i kagen eller fudgen, kan ikke helt få opskriften og forklaring til at hænge sammen🙂
    og skal den opløses i vand eller bare i som pulver ?

    smil Didde.

    • fiemad april 26, 2011 hos 7:41 am #

      Hej Didde.
      Det kan jeg da godt forstå, jeg har da også fået byttet lidt om på det🙂
      Kaffen skal udbløses i vand & så i kagen sammen med resten af ingredienserne.
      Men jeg har faktisk fundet ud af, at det næsten er bedre at lave en kop stærk kaffe & hælde den forsigtigt ud over bundene (ligesom en tiramisu). Så bliver den endnu mere svampet.

  2. Maria Pedersen december 12, 2011 hos 5:46 pm #

    Uha, hvor ser den bare god ud! Jeg har faktisk ledt efter en kage af den slags, så den må jeg helt sikkert få prøvet ved lejlighed (forhåbentlig snart)😀

  3. Freja oktober 2, 2012 hos 10:15 am #

    Tror du det er muligt at hakke noget chokolade og putte små chokoldestykker i kagen også?🙂 Jeg har kun prøvet det i almindelig chokoladekage, så jeg ved ikke om det bliver for “snasket” hvis man putter det i sådan en slags kage som den her?
    Den ser smadder god ud! :-))

    • fiemad oktober 3, 2012 hos 9:03 am #

      Ja det tror jeg bestemt det er, så bliver den bare lidt tungere og får en mere intens chokoladesmag🙂

Skriv et svar

