Slankemad

4 Oct

I august besluttede min kæreste og jeg at gå på kur, fordi sommerens desserter og andre udskejelser efterhånden havde sat sit præg på os.

Jeg har tilrettelagt min egen kur, der går ud på at man ikke spiser stivelse (ris, pasta, brød mm.) og protein (kød, fisk) i samme måltid. Derudover skal man spise en masse forskellige grøntsager og de skal ikke blot være tilbehør til retten, men udgøre min. halvdelen af måltidet.

Denne kur har været en udfording ift. de retter, jeg sædvanligvis laver, så jeg lægger mine opskrifter op her til inspiration.

Jeg har desuden nogle tips her til hvad man kan gøre:

– Del kuren op i flere delfaser og sæt delmål for dit vægttab, så det ikke virker så uoverskueligt.

– Accepter at du i nogle uger ikke taber dig så meget. Der kan være mange årsager til det.

– Jeg startede med de første 2 uger ikke at være på en egentlig kur, men blot sukkerafvænding. Det gjorde det nemmere at undvære sukker, når man ikke skulle undvære alle mulige andre ting samtiddigt. Til gengæld var jeg ovre den værste sukkertrang, da jeg startede på selve kuren.

– Hvis man spiser brød el. pasta, så vælg altid den grove variant (jeg sys ikke der er den store forskel)

– Spis mange små måltider i løbet af dagen (ex et stk. frugt el. grønt, en grovbolle el. et glas mælk)

– Jeg spiser altid et måltid om eftermiddagen, når jeg kommer hjem, for at tage den værste sult og mindske min trang til noget sødt. Jeg spiser som regel youghurt m. müsli el. en smootie

– Hvis trangen til noget sødt er for uudholdelig, så drik en sukkerfri sodavand (vær opmærksom på at ikke alle light sodavand nødvendigvis er sukkerfrie)

– Man kan også en gang i mellem tillade sig at spise lidt sukerfrit slik. Der er selvfølgelig stadig kalorier i, men så længe man kun spiser en smule, er der ok.

– Når du er nået et stykke ind i kuren og kan begynde at se resultater, så kan du godt tillade dig at synde lidt ved særlige lejligheder, så længe du gør det med måde. Dvs. hvis du skal til fødselsdag eller lignende, så udvælg dig nogle ting du vil spise og hold dig til dem, fremfor at gå amok og spise alt hvad du kan.

Skriv et svar

